Training

Padeltraining vanuit huis

Kan je padeltraining niet doorgaan? Dat is balen, maar gelukkig kun je thuis ook genoeg doen. Er zijn vele oefeningen voor je voetenwerk, je flexibiliteit en je balvaardigheid die je gewoon thuis kunt uitvoeren. Dus hup, trek je sportkleding aan en begin met een thuistraining padel!

Opwarmen met lunges

Een goede warming-up van je thuistraining is een setje lunges, oftewel uitvalspassen. Hierbij begin je rechtop met je voeten vlak naast elkaar. Vervolgens stap je met één been naar voren en zet je je gewicht op dat voorste been. Let erop dat je voorste been een hoek van 90 graden maakt.

twee dames maken uitvalspassen

Daarna stap je weer terug naar de beginpositie. Herhaal deze uitvalspas een aantal keer, waarbij je links en rechts afwisselt. Dit is een goede oefening met het oog op padel, omdat je tijdens het spelen vaak dit soort passen maakt. Verder train je je flexibiliteit, wat natuurlijk ook van pas komt bij padel.

De bal hooghouden

Een simpele oefening om je balbeheersing te verbeteren, is het balletje hooghouden op je racket. Je kunt dit een stuk uitdagender maken door dit vanuit beweging te doen.

Begin gewoon staand, maar ga tijdens het hooghouden van de bal op je knieën zitten. Kom vervolgens weer overeind naar je beginpositie. Herhaal dit een aantal keer en probeer de bal de hele tijd in de lucht te houden. Zo train je tegelijk je vastigheid en je flexibiliteit. Voor het comfort kun je een kussentje op de grond leggen, zodat je geen last van je knieën krijgt.

Je voetenwerk trainen

Je voetenwerk kun je ook heel makkelijk trainen zonder dat je op de baan staan. Zo kun je een parcours uitleggen op de grond, bijvoorbeeld met stukjes tape. Het hoeft geen ingewikkeld parcours te zijn: vier strepen achter elkaar is al heel mooi. Zorg ervoor dat er net genoeg ruimte tussen de stukken tape zit om er tussendoor te lopen, dus minimaal een voetafstand.

Je kunt nu met korte pasjes zijwaarts heen en weer stappen. Of tussen de stukken tape door slalommen, ook weer met kleine zijwaartse pasjes. En natuurlijk kun je zelf ook vormen bedenken om je voetenwerk te trainen.

Nog een goede oefening voor je voetenwerk – en je conditie: springtouwen!

In deze video zie je nog een paar goede oefeningen voor je voetenwerk:

Tegen een muur slaan

Je staat weliswaar niet op de baan, maar er is vast wel een muur te vinden waar je een bal tegenaan kunt slaan. Daar kun je heel makkelijk de volgende oefening doen.

Begin rustig en sla de bal zo tegen de muur dat hij via een stuit bij je terugkomt. Vervolgens doe je steeds een klein stapje naar voren, zodat je dus steeds minder tijd hebt om te reageren. Op het eind sta je zo dicht bij de muur dat je alleen nog kort kunt volleren. Nu ga je weer langzaam achteruit terwijl je slagen dus weer iets langer worden. Probeer op deze manier een serie op te bouwen waarbij je voor- en achteruit blijft lopen.

Wat je ook kunt doen: teken of plak een kruis op de muur als mikpunt. Ga vervolgens op enige afstand staan en mik steeds op dit kruis. Lukt het om het kruis steeds te raken? Dan kun je nog een afwisseling inbouwen waarbij je om en om een forehand en een backhand slaat.

In deze video van The Padel School zie je deze en nog meer handige oefeningen uitgelegd:

Een laatste tip bij deze oefeningen: probeer een muur te vinden waar je tegenaan kunt slaan zonder dat daarachter iemand hoofdpijn krijgt.

Veel succes!